Over Ilse

Ik ben Ilse Toebast en ben sinds 1998 werkzaam in het onderwijs.
In mijn werk ben ik gedreven door passie en wil ik het beste uit elk kind halen. Daarnaast ben ik positief, loyaal, een doorzetter, energiek en enthousiast. Kijkend naar het kind sluit ik aan bij elke leerstijl en onderwijsbehoefte, om tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van iedere leerling.

Al 17 jaar ben ik werkzaam op de St. Maartenschool speciaal basisonderwijs voor kinderen met lichamelijke en geestelijke beperkingen (denk onder andere aan kinderen met een ontwikkelingsstoornis, zoals niet aangeboren hersenletsel, hechtingsproblematiek, cerebrale parese, ad(h)d, stoornis in de executieve functies, vormen van autisme).

In de begin jaren was er veel tijd en ruimte om te kijken naar de kinderen en de lesstof aan te passen om zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten bij het (individuele) kind. Doordat ik zelf nog geen kinderen had was hiervoor veel tijd en ruimte. Door het krijgen van mijn twee prachtige kinderen is de kijk op onderwijs veranderd en ben ik nog meer gaan geloven in het zoveel mogelijk aansluiten bij het kind en het feit dat de voorwaarde tot leren onder andere voortkomt uit lekker in je vel zitten, trots zijn op jezelf en houden van wie jij bent.

Helaas is in onderwijsland de kijk op onderwijs in de loop der jaren enorm veranderd. We meten alles en leggen heel veel vast. Presteren is bovenaan komen staan. Terwijl ook op je gevoel kunnen en durven te vertrouwen zo belangrijk is in het leven.

In 2010 heb ik gekozen om binnen onze school procesbegeleider te zijn. Ik wilde heel graag proberen om vanuit die hoek meer invloed te hebben op de kwaliteit van het onderwijs.
Na drie jaren van begeleiden, coachen en bewaken van plannen kwam ik tot de conclusie dat ik niet gelukkig werd van dit werk. Meer op afstand van het kind, voornamelijk bezig met papierwerk, regels en juist alles meetbaar maken. In 2013 ben ik daarom weer voor de klas gegaan. Daar merkte ik helaas dat er steeds meer kinderen vastliepen en leerkrachten ook veel bezig zijn met de administratie en meetbaar maken in plaats van met het individuele kind.

Doordat er bezuinigd moet worden op het speciaal onderwijs heb ik de kans gepakt een cursus en opleiding te volgen als co-teacher en kindercoach. Hierdoor heb ik nu de kans om mijn eigen bedrijf op te starten. Ik geniet ervan om met kinderen, ouders en collega’s samen te werken aan thema’s die zo belangrijk zijn voor de toekomst van de kinderen. Geweldig als er voor het kind goede resultaten worden bereikt, ze daardoor lekkerder in hun vel zitten en enthousiaster zijn. Kinderen stralen dan weer en daar doe ik het voor!

Degene die met mij werken beschrijven me als gedreven, energiek, integer, warm en oplossingsgericht. Ik zou zeggen oordeel zelf!